Nike's Swoosh

De 5 eigenschappen van een goed logo

Waar moet een goed logo aan voldoen? Er zijn een aantal eigenschappen waar een goed logo aan moet voldoen. In dit artikel zullen we deze eigenschappen bespreken. Handig voor wanneer je zelf aan de slag wil gaan met een logo voor je eigen bedrijf.

1.  Simpel

Een goed logo is simpel opgebouwd. Een simpel logo kun je ook makkelijker gebruiken voor allerlei reclame-uitingen. Het  kan immers makkelijker op een klein formaat worden afgedrukt, zonder verlies van essentiële details. Dit staat netjes en verzorgd. Een bekende vuistregel is dat je een logo eigenlijk met je vinger in het zand moet kunnen tekenen. Mooie voorbeelden van simpele logo’s  zijn die van Nike (de swoosh) en die van Apple.

Nike's Swoosh

2.  De juiste uitstraling

Felle kleuren, schots en scheve letters? Zeer geschikt voor een speelgoed merk, maar minder goed voor een zakelijke dienstverlener. Zorg ervoor dat de uitstraling van je logo past bij je doelgroep.

3. Vermijd clichés

Een product of dienst hoeft niet terug te komen in het logo. Zo hoeft een tand geen logo te zijn voor een tandarts. Zo heeft Mc Donalds geen hamburger als logo, en Nike geen sportschoen als logo. Toch zijn er bijvoorbeeld veel bouw- en klusbedrijven die een gemetseld muurtje, gereedschap of een huis als logo hebben.  Google dit maar eens.

Een logo dient puur ter identificatie, en hoeft zichzelf niet uit te leggen.

4. Makkelijk te onthouden

Deze hangt erg samen met kenmerk #1.  Zoals gezegd dient een logo ter identificatie van een bedrijf of merk, dus is het handig als deze makkelijk te onthouden en te herkennen is. Probeer niet teveel boodschappen te communiceren, houd het aantal kleuren en lettertypen beperkt.

5. Tijdloos

Een logo wat die je vormgeeft met de de laatste trends in gedachten ziet er nu leuk uit. Bedenk echter wel dat deze er over een aantal jaar gedateerd aandoet. Je zult dan een nieuw logo moeten ontwerpen, wat de herkenbaarheid niet ten goede komt. Een mooi voorbeeld van een tijdloze logo is het Coca-Cola logo. Deze is in der loop der jaren nagenoeg hetzelfde gebleven. Vergelijk dit maar eens met het Pepsi logo dat door de jaren heen vaak veranderd is.

Pepsi vs Coca Cola

Welke eigenschappen heeft een goed logo volgens jou?