Je nieuwe website staat online, je bent klaar! Je kunt rustig achterover leunen. Toch? Nee! Je zult constant bezig moeten zijn met het verbeteren van je website. Het toevoegen van kwalitatief, goede verse content kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je website beter gevonden wordt binnen de zoekmachines zoals Google. En er zijn genoeg andere zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Maar hoe weet je welke zaken dit zijn? Gelukkig zijn er diverse websites waar je eigen website (gratis) kan worden geanalyseerd. Hieronder een overzicht van een aantal bekende tools.
Websites bestaan uit HTML code. Deze code is een standaard, en moet dus ook aan bepaalde regels voldoen. Goede, foutloze code zorgt ervoor dat een site beter bij zoekmachines als Google kan worden geindexeerd. Hoewel er veel meer factoren zijn die bepalen hoe een site scoort binnen de zoekresultaten is het dus altijd goed om je code in orde te hebben. De validator van de W3C analyseert de HTML code van een website en geeft aan waar er eventueel fouten zitten.
Deze website analyseert je website op het gebied van bloggen, social media, seo, lead generatie en mobiel. De website geeft een score, er vallen in totaal 100 punten te halen. Bovendien kun je bekijken op welke punten de geanalyseerde website tekort schiet en wat je zou moeten aanpassen en waarom dit belangrijk is.
Builtwith.com geeft informatie over de techniek achter websites. Welke webserver wordt er gebruikt? (IIS, Apache etc). Welke frameworks? (PHP, ASP.NET etc). Maar ook informatie welke javascript bibliotheken er worden gebruikt, of op welk CMS de website draait. Vooral leuk voor de techneuten onder ons!
Een mix van de Hubspot Marketing Grader en Builtwith.com, Woorank.com geeft een analyse van een website en laat zien welke punten er verbeterd kunnen worden op het gebied van SEO. Ook laat de website zien welke technieken er worden gebruikt. Ook hier wordt een score gegeven, in totaal kunnen er 100 punten behaald worden.
Een erg belangrijke tool, immers komt deze van Google zelf af. Dus wil je wat doen aan je online vindbaarheid, is het belangrijk deze tool te gaan gebruiken. Hij is anders dan de voorgaande tools, hier typ je geen websiteadres in een zoekveld in, maar moet je door middel van validatie bewijzen dat je de eigenaar van een bepaalde website bent. Hiermee kun je dus ook alleen de websites analyseren waar je zelf de beheerder van bent.
Google webmaster tools geeft een schat van informatie hoe je website presteert binnen deze zoekmachine. Zo kun je zien welke site een link hebben geplaatst naar jouw website. Of welke pagina’s een 404 error (pagina niet gevonden) weergeven.
Naast het analyseren van de eigen website kunnen deze tools, behalve Google webmaster tools, ook ingezet worden om de website van de concurrent te analyseren. Deze data kan waardevol zijn voor het verbeteren van je eigen website. Wat heeft de concurrent gedaan om beter vindbaar te zijn? Welke technieken gebruiken zij?