Snelle tip: Zit mijn doelgroep wel op Facebook?

Heb je een website en heb je wel eens overwogen wat met Facebook  te doen? Veel ondernemers en website eigenaren zien er tegenop om social media in te zetten. Misschien weet je niet precies wat je er mee moet doen. Of misschien denk je “mijn doelgroep zit toch niet op Facebook”. Goed nieuws: dit laatste kun je namelijk onderzoeken!

Adverteren

Stel je doelgroep zijn jonge moeders tussen de 25 en 30 jaar, die in Amsterdam wonen. Hoe kom je er dan achter of deze mensen op Facebook zitten? We kunnen dit onderzoeken door een Facebook advertentie aan te maken. Geen nood, we gaan niet echt geld uitgeven aan advertenties.

Stap 1: inloggen op Facebook

Zorg dat je een persoonlijk account hebt en dat je met dit persoonlijk account een zakelijke Facebook pagina kunt beheren. Log vervolgens in op Facebook. Hiernaga je naar de volgende pagina. Via deze pagina kun je een advertentie aanmaken. Selecteer hiervoor je zakelijke pagina.

Stap 2: invullen gegevens

Wanneer je naar beneden scrollt, kom je bij het blok “je doelgroep maken”. Bij locatie is Nederland al ingevuld. Selecteer ook “plaats” en vul hier “Amsterdam” in. Kies bij leeftijd 25 als begin leeftijd en 30 als eindleeftijd. Bij geslacht kies je “vrouwen”.  Bij brede categorieën kies je gezinssituatie > Ouders (alle).

facebook doelgroep onderzoek

Stap 3: bekijk de resultaten

In de rechterkolom zie je gelijk de resultaten: op het moment van schrijven zijn er 2200 personen op Facebook die aan onze doelgroep omschrijving voldoen!

Zoals je ziet is het vrij eenvoudig om te onderzoeken of je doelgroep op Facebook zit! Je kunt nog op veel andere eigenschappen selecteren, zoals specifieke interesses, opleiding, taal , werkgevers etc.

Heb je vragen hierover? Plaats ze in de comments hieronder!